joi, 23 mai 2013

MONOLOG PT CARMEN


Monolog Smeraldina

"Sluga la doi stapani" de Carlo Goldoni

Actul I scena 16 strada in fata hanului Smeraldina apoi Chelnerul hanului +

Actul I scena 17 Smeraldina apoi Truffaldino


Hm, uite ce minte are si stapana mea! Sa ma trimita o fata tanara ca mine la han cu un ravas! E destul de rau sa fii in slujba unei femei indragostite.Face la nazdravanii cu nemiluita stapana asta a mea, dar ce nu pot eu intelege e ca spune ca-I indragostita de domnul Silvio, ca-I gata sa se omoare de dragul lui si, cand colo, trimite biletele altuia. Te pomenesti ca-l tine pe unul pentru vara si pe celalalt pentru iarna! Fie ce-o fi… dare eu in han nu intru. Am sa strig si careva tot trebuie sa iasa. Hei, voi cei din casa, hei, voi cei din han! Mor de rusine… Eu nu intru in han. Ce-o sa-i spun eu stapanului meu daca ma vede aici? O sa-I spun ca am venit dupa el. Stiu eu cum sa ma descurc…  A!Mi-l trimite pe servitor!

Eu va caut, domnule, imi pare rau ca te-am suparat. Pare ca erai la masa, dupa cate vad.(aparte) Tare-i dragut! (aparte) Mi-a spus scumpo… (tare) Stapana mea trimite biletul asta domnului Federigo Rasponi si, cum eu nu vreau sa intru in han, m-am gandit sa ti-l dau dumitale, ca doar esti servitorul lui. Ce vrei sa-mi spui? Din partea cui? Truffaldino Battochio? Parc-am auzit de numele asta, dar nu-mi mai aduc aminte. (aparte) N-o fi chiar el? Nu, nu-l cunosc. E tare indragostit de mine? Oh! Ma iei peste picior. Sa-ti spun atunci, daca l-as vedea si mi-ar placea, mi-ar fi mai usor sa-ti raspund. Nu pricep nimic! Eu nu te-am vazut decat pe dumneata. Te pomenesti ca esti chiar dumneata acela despre care spui ca ma iubesti?! Atunci de ce nu mi-ai spus-o de la inceput? (aparte) Si pietrele s-ar indragosti de el! Ce sa spun?... Spun ca… Ah, si eu is cam rusinoasa … Adevarul e ca-mi placi tare mult. Daca-s fata de maritat? O, ce intrebare! Da, sigur ca da, is fata de maritat. Eu, daca voiam, puteam sa ma marit de cincizeci de ori pana acum, dar n-am gasit pe cineva care sa-mi placa. Da … trebuie sa recunosc ca dumneata ai un nu stiu ce … gata, nu mai spun nimic! Cel care ar dori sa ma ceara de nevasta ar trebui sa … N-am nici mama, nici tata, asa c-ar trebui sa vorbeasca cu stapanul sau cu stapana mea. Au sa spuna ca, daca eu is multumita … Si eu am sa raspund ca … daca ei is multumiti…

Scrisoarea? A, scrisoarea… Iat-o! Habar n-am ce scrie in ea, da dac-ai sti ce curioasa is sa aflu! Nu cred ca-i o scrisoare de dragoste. Am putea s-o deschidem … dar pe urma sa te vad, cum o lipesti la loc? Hai s-o deschidem. Stiu sa citesc. Putin. Dumneata, insa, trebuie sa citesti bine, fireste. S-auzim atunci. Haide, citeste! (uitandu-se la scrisoare) Ca sa-ti spun drept, nu pricep nimic. La ce-am mai deschis-o? Eu cunosc cateva litere. Asta nu-i D ? Nici pomeneala, asta-i S. Ce mi-e D, ce mi-e S. E-o deosebire asa de mica! D,d,d … nu, nu, asteapta putin, cred ca e A. Eu asa cred. Codita asta ce litera sa fie? G: tocmai ca sa faca draga.

(speriata) Stapanul! … Vine stapanul!...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu